COMMUNITY CATERING NM 2018
KANTINE | PERSONALRESTAURANT | INSTITUSJON
11. og 12.september 2018
ASKO / KIT-AKADEMIET I OSLO
Oppgave
Oppgaven er et uttrekk fra oppgavesettet som gjelder i Culinary World Cup og IKA Culinary Olympics for Community Catering.
- Oppgaven skal lages til 12 personer, 9 serveres til gjester og 3 til dommer, og det må være mulig å plassere hele menyen på servicebrett, unntaket kan være desserten om den består av iskrem/sorbet. For å servere en perfekt dessert kan gjestene få den på et senere tidspunkt. Anrettet på FIGGJO porselen. Dommernes 3 brett blir vilkårlig valgt i service.
- 1 suppe – hoved garnityr skal være flerbruk av råvarer fra kjøttrett eller fiskerett
- 1 salat, maks 400 ml pr gjest, 2 dressinger
- 1 vegetarisk rett
- 1 kjøttrett og en fiskerett – en av rettene skal serveres fra en «servicestasjon»
- 1 dessert
- Hvert lag får utlevert hoved råvarene og øvrige råvarer som er bestilt på lagets råvareliste, alle råvarer står på kjøkkenet når du sjekker inn på konkurransedagen.
- RÅVARELISTE VIL BLI DISTRIBUERT SAMMEN MED OPPGAVEN
Total kostnad kan ikke overstige kr. 80.- NOK pr gjest
- I oppgaven skal dere ta følgende KLIMASMARTE HENSYN;
Klimasmart mat fokus
-
- Her skal deltagerne bruke UNILEVER sin CO2-kalkulator for å beregne hvor klimasmart deres meny er. CO2-kalkulasjonen skal gjøres sammen med kvalifisert dommer på konkurransedagen.Matsvinn / Kildesortering under konkurransen
-
- Lagene skal kildesorterer alt avfall og svinn i ulike beholdere under konkurransen. Avfallet kan f.eks. deles inn slik;
-
-
- matavfall som er planlagt gjenbrukt dagen etter eller annen dag, men som man ikke har tid til å bruke under denne serveringen
- avskjær som ikke kan gjenbrukes
- annet avfall som ikke er mat etc
En kvalifisert dommer gjør en kvalitativ poengvurdering av kildesorteringen etter serveringen.
- Plan for gjenbruk/flerbruk av råvarer
- Krav til en plan for gjenbruk/flerbruk av råvarer. Hvordan man har tenkt å få maks utnyttelsesgrad ut av råvarene man bruker, evt gjenbruk, flerbruk under samme servering etc
- Oppgaven skal løses på 5 timer i kjøkkenet, da serverer lagene i trukket rekkefølge
- Laget skal bestå av 2 deltagere med fagbrev (kokk, institusjonskokk, konditor)
- FIGGJO porselen, dere vil få tilsendt informasjon om hvilket porselen som skal brukes
Påmelding
Konkurranseavgift kr. 5000.- pr lag, faktureres på den oppgitte adressen i påmeldingen.
Avgiften dekker overnatting fra 11-12.sept for 2 deltagere på laget (dobbeltrom der det er naturlig) kokkejakker, forstykker, råvarer, premier og felles middag 11.september
Reisekostnader
Deltakerne må selv dekke sine reisekostnader
Påmelding til COMMUNITY CATERING NM 2018:
Påmeldingen PDF – fil 1, må inneholde;
- Menyen med bilder,
- Kalkyle/kostnadsberegning for lagets meny
- Beregning av næringsverdien for hver enkelt del i oppgaven
- Eksakt råvareliste – lagets råvarebestilling til gjennomføring på konkurransedagen
Viktig info;
- Skrift type: Calibri, str. 12pt.
- Påmeldingen sendes på e-post – espen@nkl.no
- Det skal ikke fremkomme informasjon som kan knytte lagets identitet og arbeidssted i menyoppgaven / PDF – fil 1
Bruk mail adresse espen@nkl.no
Sendes til Norges Kokkemesteres Landsforening innen 3.juni 2018 kl. 24.00
I tillegg skal påmeldingen inneholde / PDF – fil 2
- Personlige opplysninger:
- Navn, adresse, bedrift, fakturaadresse, mobilnummer, e-post
- Kopi av fagbrev (PDF-fil)
- Størrelse på kokkejakke
- Digitalt bilde av laget i kokkeuniform
Tittelforsvarer
Fjorårets vinner er tittelforsvarer.
Finalister
På grunnlag av innsendte oppgaver, vil en nøytral jury velge ut 6 finalister
3 finalister konkurrerer hver finaledag – beste konkurransevilkår på kjøkkenet
Finalistene vil bli kontaktet av NKL i uke 25 og navnene på årets konkurransedeltakere gjøres deretter kjent for pressen.
I tillegg vil det bli tatt ut 2 reservelag som trer inn dersom noen skulle falle fra.
Trekning av konkurranserekkefølge i finalen
Skjer direkte fra Kokkelandslagenes prøvemiddag i Mathallen, på NKLs Facebook mandag 25.juni
– tidspunkt vil dere få vite når dere blir kontaktet i uke 25.
Dommere
På konkurransedagen vil det være 5 dommere
3 smaksdommere, herav en hoveddommer
1 plass- / tidsdommer – ivaretar de første kriteriene i bedømmingen, samt tid under service
1 dommer for klimasmart matfokus
Premier
Diplom og deltagerpremier til alle lag
Trofe til vinnerlaget
Medaljer til nr.1, nr.2 og nr.3
Spørsmål og kontaktinformasjon
Har du spørsmål om;
- oppgaven til – kontakt Kjetil Gundersen, kjetil.gundersen@bama.no
- kjøkkenet, utstyr, porselen – kontakt Tore Trangmyr, tore.trangmyr@asko.no
- deltagelse og andre praktiske spørsmål – kontakt Espen Wasenius, espen@nkl.no
VI GLEDER OSS TIL Å SE DERE I COMMUNITY CATERING NM 2018!