Gilde Pinnekjøtt av lam fra Nortura PROFF vant kåringen «Årets pinnekjøtt 2019» denne uken. For 32. gang arrangerte Nores kåringen hvor godt over 120 fagfolk kunne stemme frem det beste pinnekjøttet.
«Vi er kjempestolte og beæret over seieren i Nores sin kåring av «Årets pinnekjøtt 2019». Det er en stor anerkjennelse for oss i Nortura PROFF – og ikke minst til våre dyktige folk i Sogndal som produserer Gilde pinnekjøttet. Denne kåringen har etter hvert blitt en viktig tradisjon i forkant av julesesongen – og selvfølgelig ekstra stas når vi går helt til topps! Vi vil også benytte muligheten til å takke Nores for et flott arrangement», sier Morten Jakobsen Fossmo i Nortura.
De over 120 fremmøtte på restaurant Bryggeloftet og Stuene i Bergen fikk teste seg gjennom pinnekjøtt fra fem ulike leverandører. Pinnekjøttet blindtestes før alle deltar i en påfølgende avstemning. De ulike leverandørene ble målt på kjøttets smak, konsistens og utseende.
Årets leverandører var A. Idsøe, Nortura Proff, H. Brakstad, Grilstad og Brødr. Ringstad.
Pinnekjøttet til årets vinner er laget av kun norske lam, med egne krav til kjøttfylde og fett. I Sogndal har de lange tradisjoner for produksjon av pinnekjøtt. Der produserer de på tradisjonelt vis, med tørrsalting og lang modningstid. Dette gir pinnekjøttet en god og moden spekesmak.
«Smakspanelet, Nores` medlemmer, utførte testen med stor seriøsitet, nøyaktighet og glede. For mange er pinnekjøttesten en viktig arena for å kartlegge årets kvalitet og for valg av leverandør til nettopp deres bedrift», sier Pål Semb-Johansson, administrerende direktør i Nores. Det ble en svært jevn konkurranse under årets pinnekjøttest.
Om vinnerkjøttet sa juryen blant annet; Rikt på smak, velbalansert, nydelig konsistens, fin farge og et nydelig pinnekjøtt.
For ytterligere informasjon:
Nortura PROFF: Morten Jakobsen Fossmo, tlf. 93 40 48 75
Nores SA: Henning Fischer, tlf. 41 41 28 27
Foto: Helge Hansen, Montag, 90 05 60 10
Om Nores SA
Nores er en av de ledende innkjøpsorganisasjonene for Horeca i Norge og Sverige. Medlemmene består av veletablerte hoteller og restauranter, både enkeltbedrifter, eiergrupperinger og kjeder. Samlet innkjøpsvolum i 2019 er ca. 3 milliarder kroner.