Scandic Nidelven er Norges ubestridte frokosthotell. For 12. gang har Trondheims-hotellet vunnet kåringen «Twinings Best Breakfast» – det uoffisielle norgesmesterskapet i hotellfrokost. Scandic Hell fulgte opp med en knallsterk 3. plass.
– Scandic Nidelven beviser nok en gang at de serverer Norges beste frokost, og Scandic dominerer dessuten konkurransen med to hoteller på pallen og 10 av 19 fylkesvinnere. Kåringen levner ingen tvil om hvilken hotellkjede som gir gjestene den beste starten på dagen, sier Morten Malting, direktør for mat og drikke i Scandic Norge.
NM i frokost
Det er en omfattende kartlegging av norske hotellfrokoster som ligger bak kåringen av landets aller beste hotellfrokost. Mer enn 400 frokoster i hele Norge er vurdert av arrangør Haugen-Gruppen, og det er til sist en uavhengig jury ledet av TV2-kokk Wenche Andersen som kårer vinneren.
Kjetil Vassdal er hotelldirektør på Scandic Nidelven, og han vet bedre enn de fleste at dette er en seier som krever målrettet og hardt arbeid over tid.
– Jeg er først og fremst fantastisk stolt og glad på vegne av alle mine medarbeidere over at vi lykkes nok en gang. 365 dager i året står vi grytidlig opp for å gi våre gjester den best tenkelige starten på dagen gjennom kvalitetsprodukter laget fra grunnen av med de beste råvarene, gjerne lokale. Men det viktigste er at vi lager all mat med kjærlighet og at vi yter genuin og personlig service. Mye av maten tilberedes ute i frokostsalen slik at vi skaper en unik kontakt mellom kokker og frokostgjester. I tillegg vil jeg berømme frokostservitørene som utrettelig rydder, serverer og skjenker kaffe og te ved bordene, alltid med et smil, uansett hvor tidlig det er, sier Vassdal.
Tøff konkurranse
Med hele 12 av 14 mulige seire er det mange som ønsker å dytte Scandic Nidelven ned fra frokosthegemoniet. En konsekvens av det er at konkurransen hotellene imellom og kvaliteten på norske hotellfrokoster trolig aldri har vært høyere. Det er en utvikling som gleder Tom Bovim, markedssjef i Haugen-Gruppen.
– Det er spennende å se hvordan mange hoteller har et fantastisk fokus på frokost, og konkurransen er tettere og tøffere enn noensinne, noe som betyr at hotellgjestene får stadig bedre tilbud, sier han.
Frokosten avgjør hotellvalget
At nordmenn er opptatt av hotellfrokost er noe som bekreftes ved at ca. 95 % av alle hotellgjestene ved Scandic sine norske hoteller spiser frokost når de overnatter på hotellet. Og da er det kanskje ikke så rart at frokosten spiller en sentral rolle også når gjestene velger hvor de ønsker å bo. I en undersøkelse YouGov har gjort på vegne av Scandic svarer nesten halvparten at frokosttilbudet er svært viktig for valg av overnattingssted. Kun 13 % sier at frokost ikke er viktig ved valg av hotell. Felles for de aller fleste reisende er altså begeistringen for hotellfrokosten. Dette motiverer i Scandics satsing på frokost.
– Vi har som mål at Scandic skal være best på frokost, og derfor jobber vi hele tiden med å videreutvikle og forbedre oss. At frokost påvirker gjestenes valg av hotell motiverer oss selvfølgelig til å legge inn det lille ekstra og anerkjennelsene fra Twinings Best Breakfast bekrefter at vår innsats gir uttelling, sier Malting.
Måtte bygge ut
En utfordring med å opprettholde Scandic Nidelvens svært høye og selvpålagte krav til frokosten har kommet fra uventet hold, nemlig sin egen frokostsuksess.
– Når vi tidligere har hatt fullt hus i helgene med rundt 700 gjester og alle ønsket å sitte ekstra lenge og nyte Norges beste frokost, så har vi rett og slett skapt et logistikkproblem for oss selv, sier Vassdal.
Løsningen ble å utvide videre ut i Nidelven for å gi plass til flere frokostgjester.
– 40 millioner kroner kostet det å bygge restauranten ytterligere 17 meter ut i Nidelven, og vi har nå hele 200 ekstra sitteplasser. På den måten kan man si at frokostposisjonen vår har blitt svært kostbar, men samtidig får vi daglig tilbakemeldinger fra gjester om at de velger oss foran andre hoteller i Trondheim nettopp på grunn av vår frokost. Derfor er jeg sikker på at det var en klok investering.
Hotelldirektøren avviser derimot at alle prisene går til hodet på trønderne.
– Vi er aldri bedre enn siste serverte frokost, og vår ambisjon er å gi våre gjester Norges beste start på dagen, hver eneste dag. Grytidlig i morgen er vårt dedikerte frokostteam klare igjen, og du kan si det sånn at den som skal slå oss på frokost, ja den må stå tidlig opp om morgenen, sier Vassdal med et smil.