Norgescup/ NM for Reiselivslærlinger 2025
Semifinale fredag 7.februar og Finale lørdag 8. februar NM arrangeres for åttende gang og stedet er fortsatt Jåttå vgs, Stavanger.
Lærlingekompaniet arrangerer sammen med NKL i år for åttende gang NM for reiselivslærlinger. Konkurransen er åpen for lærlinger med godkjent lærekontrakt.
Konkurransen arrangeres over 2 dager
Semifinale fredag 7. februar og finale lørdag 8.februar. Finaleoppgaven deles ut fredag ettermiddag for de 6 som går videre til finalen. Det er plass til 12 deltakere i konkurransen med hovedregel 1 deltaker fra hvert fylke.
Vi ses i Stavanger i februar 2025!
All info finner du i dette dokumentet!
NM for Reiselivslærlinger 2025
Informasjon
Dagene er delt inn i 3 deler:
–
Praktiske oppgaver (rollespill)
–
Muntlige teorioppgaver
–
Skriftlige oppgaver
Forberedelse:
I år er du ansatt hos Villa Dagmar Boutiquehotell Stockholm – Östermalm | Hotell Villa Dagmar (hotelvilladagmar.com), Stockholm. For å kunne løse oppgavene blir du nødt til å sette seg inn i den valgte arbeidsplassens filosofi, drift og nærområdet. Du trenger også kunnskap om følgende:
–
Severdigheter
–
Arrangementer
–
Hoteller i samme kjede
–
Restauranter/Kafeer
–
Uteliv/Barer
–
Shopping
–
Transport
–
Lokalmiljø
Deltakere blir dømt etter følgende aspekter:
–
Kroppsspråk.
–
Struktur.
–
Kommunikasjon – muntlig og skriftlig.
–
Sosiale ferdigheter.
–
Effektivitet.
–
Faglig kompetanse i henhold til læreplanen.
–
Korrekt bruk av elektroniske hjelpemidler.
–
«Det lille ekstra»
Under konkurransen:
Vi anbefaler at faglig leder/lagleder er til stede under konkurransen for coaching og støtte til sin deltaker.
Det er ikke tillatt med noen hjelpemidler – dette inkluderer personlige notater.
Telefoner vil bli samlet inn ved konkurransestart.
Du må ha med egen PC.
Ta med deg drikke og snack til å ha på oppholdsrommet, da det blir en lang dag.
Oppgaver
Teori:
1A – Utvikling av eksklusiv opplevelsespakke «Winemaker’s Experience» ved Villa Dagmar.
Intro: Du skal utvikle en eksklusiv opplevelsespakke med utgangspunkt i boutique hotellet Villa Dagmar i Stockholm. Fokuset er på å kombinere hotellets unike atmosfære med vin – og gastronomiopplevelse. Forbered deg på å tenke helhetlig rundt konsept, målgruppe, sesong, budsjett og markedsføring. Målet er å skape en unik opplevelse som reflekterer hotellets merkevare.
Tema: Konsept, pris, budsjett og markedsføringsstrategi. Det er ikke tillatt med internett eller andre medbrakte dokumenter. Fact Sheet og andre tillate dokumenter vil være tilgjengelig på teorirommet.
1B – Fullfør setningen med manglende begrep/ord
Intro: For å løse denne oppgaven vil du bli testet på din kunnskap om sentrale begreper innen reiselivsbransjen. Forbered deg på å fylle inn manglende ord og begreper i setninger relatert til disse temaene.
Tema: Økonomi, salgsteknikk, servicekvalitet, miljøsertifiseringer, HMS samt viktige forkortelser og bransjebegreper.
Eksempel på oppgave; ADR står for : (FYLL INN DITT SVAR)
Praktisk:
Oppgave 2 – Innsjekk med conciergespørsmål – 15minutter, bruk tiden godt.
Intro: I denne praktiske oppgaven vil du bli testet på din evne til å levere personlig tilpasset service.
Du må forberede deg på å håndtere innsjekk, forslag på aktiviteter, restauranter samt praktisk bruk av digitale verktøy for å innhente informasjon. I tillegg må du vise at du har god kjennskap til matkultur, aktiviteter og andre opplevelser Villa Dagmar og Stockholm har å tilby. Fokuser på hvordan du kan benytte dine kunnskaper og kommunikasjonsferdigheter til å gi gjesten en minneverdig opplevelse og sikre at alle anbefalinger er relevante og tilpasset kundens behov. Det er lov å benytte internett.
Tema: Vertskapsrollen, mat og drikke, attraksjoner og severdigheter, HMS
Oppgave 3 – utsjekk med gjest- klagebehandling- 10 minutter, bruk tiden godt.
Intro: I denne praktiske oppgaven vil du bli utfordret til å demonstrere din evne til å håndtere oppståtte situasjoner. Rollen som vertskap innebærer å levere god service i alle typer situasjoner. Dette gjelder den samme gjesten som ved innsjekk.
Tema: HMS, kommunikasjon, vertskap, gjestehåndtering.
Oppgave 4 – Quiz til Factsheet
Intro: Quiz blir gjennomført i plenum, der alle deltagere konkurrer samtidig.
Oppgaven vil kreve at du er forberedt og satt deg grundig inn i detaljene på utlevert fact sheet.
Fact Sheet kan ikke benyttes under oppgaven. Oppgaven krever at du bruker informasjonen aktivt og effektiv for å kunne svare riktig på spørsmål som stilles under quiz.
Tema: Villa Dagmar og Stockholm
Lykke til!