Den norske ambassadøren i Tyskland, Laila Stenseng, er imponert over De Norske Kokkelandslagenes innsats i Kokke-OL. Nå åpner hun døra for at De Norske Kokkelandslagene kan brukes til å promotere norsk gastronomi i Tyskland.
Ambassadør ved den norske ambassaden i Berlin, Laila Stenseng, tok turen til Kokke-OL sammen med ambassadesekretær Jenny Stenberg Sørvold for å se De Norske Kokkelandslagene i aksjon. De er imponert over norske prestasjoner i verdensklasse.
– Ved ambassaden jobber vi med å bygge opp og ivareta Norges omdømme i Tyskland. De Norske Kokkelandslagenes presentasjon av norske gastronomiske tradisjoner og norske råvarer er utrolig viktig for merkevaren Norge. Profileringen de skaper, øker interessen for norsk mat og det vi som land har å by på. Norsk gastronomi har utviklet seg enormt de siste årene og det er gøy at Norge hevder seg i verdenstoppen på et vekstområde som mat, sier Laila Stenseng og fortsetter:
– Å vise frem at vi har en gastronomi i absolutt toppklasse, er veldig viktig for å promotere norsk matkultur. Dette er kort og godt utrolig god norgesreklame. Og så blir vi stolte over prestasjonene, på samme måte som vi blir stolte over store idrettsprestasjoner.
– I en travel hverdag, hvorfor prioriterte dere å besøke De Norske Kokkelandslagene i Kokke-OL?
– Fordi det er en så viktig del av hvem vi er, vår identitet, våre tradisjoner og det vi tilbyr og det vi kan. Det var veldig viktig for oss å være der, sier Stenseng.
– De Norske Kokkelandslagene er spydspisser for å fronte norsk matkultur ute i verden. De gjør en viktig jobb sammen med andre kokker som gjør det bra og som etablerer seg med restauranter i utlandet.
Daglig leder i Norske Kokkers Landsforening, Espen A. Wasenius, vil gjerne at De Norske Kokkelandslagene skal ha flere oppgaver innimellom de hektiske periodene med mesterskapstrening.
– Kompetansen som De Norske Kokkelandslagene besitter er ofte ubenyttet i store deler av landslandsperioden. Det er den skarpeste kompetansen vi har og med store muligheter til å skape nye aktiviteter. Vi kommer gjerne til Tyskland om ambassaden har bruk for oss, sier Wasenius og får klart svar fra ambassadøren:
– Det må vi absolutt prøve å få til. Det ville vært veldig gøy om vi greide det. De Norske Kokkelandslagene er god reklame for Norge og representerer en viktig næring. Vårt besøk hos De Norske Kokkelandslagene på OL i Stuttgart har gitt oss mer innsikt og vi ser at dette er en spennende ressurs å benytte seg av, sier ambassadøren.
Wasenius setter stor pris på besøket fra den norske ambassaden.
– For oss er det en anerkjennelse at den norske ambassadøren og hennes følge prioriterte å besøke oss under mesterskapet. Gjennom besøket har vi skapt en relasjon det blir naturlig å følge opp fremover, sier Espen A. Wasenius i Norske Kokkers Landsforening.