Tilbake

Vinner av NM i Kokkekunst 2024 blir kandidat til Årets kokk 2025

Norske Kokkers Landsforening og Stiftelsen Norsk Gastronomi har fornyet samarbeidet, som gir vinneren av NM i Kokkekunst privilegert adgang til å være blant de utvalgte kandidatene til Årets kokk 2025. Samtidig vil sølvvinneren i Årets kokk 2025 få det ærefulle oppdraget å representere Norge i den nordiske konkurransen i 2026.

I Årsmøtet 23. april i år, vedtok foreningen Årets kokk Akademiet, kalt Bocuse-akademiet, ved enstemmighet, å videreføre denne talentutviklingsavtalen som første gang ble inngått i 2017-23.

– Svært mange kokker har startet sin konkurransekarriere i NKL-konkurranser. Denne avtalen skaper god sammenheng mellom våre respektive organisasjoners konkurranseaktiviteter, og er et samarbeid til beste for kokketalentene, uttaler Arne Sørvig i Stiftelsen Norsk Gastronomi. Stiftelsen er sekretær for foreningen Årets kokk Akademiet.

Årets kokk er den norske kvalifiseringen til Bocuse d’Or, og for å delta i Årets kokk må en kokk først bli utvalgt basert på en personlig søknad. Vinneren av NM i Kokkekunst må fremdeles utarbeide en søknad, men når den er tilstrekkelig, er vedkommende garantert plass blant kandidatene til Årets kokk.

Foto: Tom Haga

– Bocuse d’Or er verdens vanskeligste å vinne, og er for de mest motiverte den ultimate kokkekonkurransen å gi seg i kast med. Men for å komme dit må først Årets kokk vinnes. Dette samarbeidet gjør at NM-vinneren kommer et steg nærmere Lyon, avslutter Sørvig.

President i NKL, Kyrre Dybdahl, understreker at det er svært gledelig å avtalefeste et videre samarbeid mellom Norske Kokkers Landsforening og Stiftelsen Norsk Gastronomi.

– Våre organisasjoner har det til felles at vi ønsker å skape et sterkt omdømme for norske fagutøvere i kokkeyrket, norske råvarer og tradisjoner for både et nasjonalt og internasjonalt publikum. Våre konkurranser og konkurransekjøkken er sterke lærings- og utviklingsarenaer, både for den enkelte kokk og for lag, hvor både kulinarisk nyvinning og gjenoppdaging av tradisjoner skjer. Denne avtalen er positiv for kokkene, mat- og måltidsbransjen og reiselivet, sier NKLs president, Kyrre Dybdal.

Vinneren av Årets kokk 2025 skal konkurrere i Bocuse d’Or Europe 2026, i regi av Stiftelsen Norsk Gastronomi, og sølvvinner i Årets kokk skal representere Norge i Nordisk konkurranse 2026, i regi av Norske Kokkers Landsforening. Slik bidrar samarbeidet til å redusere behovet for å arrangere både Årets kokk og NM i Kokkekunst i oddetallsårene, og reduserer treningstrykk på de norske restaurantkjøkken som avser kandidater til konkurransene.

– Et slikt samarbeid utnytter ressurser og innsats på en bedre måte, og vil utgjøre en forskjell over tid, både for det profesjonelle norske kjøkken og den norske gastronomien som helhet.

 

Om NKL
Norske Kokkers Landsforening er en interesseorganisasjon for kokkefagets fremme. NKL har som formål:

  • Å fremme Det Norske Kjøkken, den norske matkulturen og kokkefaget
  • Å være kokkers fremste møteplass, skape relasjoner og bygge faglig nettverk
  • Å være høringsorgan for læreplaner og bransjerelaterte saker
  • Å ha søkelys på rekruttering til utdanning, fag og forening
  • Å knytte sammen NKLs foreninger med felles aktiviteter, engasjement og en aktiv årsplan
  • Å organisere et partnerprogram for å finansiere NKLs aktiviteter, Landslag og konkurranser

NKL har siden 1962 utviklet unge kokketalenter til å bli vinnere i noen av verdens største, viktigste og mest betydningsfulle kokkekonkurranser.

 

Om Stiftelsen Norsk Gastronomi
Stiftelsen Norsk Gastronomi (SNG), tidligere Bocuse d’Or Norge, bidrar til å utvikle norske kokketalenter til å bli blant verdens beste. Også kjent som «mesterkokkenes olympiatopp» er SNG en pådriver for moderne norsk gastronomi og matkultur, basert på prinsipper som økt bærekraft, prestasjon og deling av kunnskap og inspirasjon. De organiserer kvaliken Årets kokk og Norges deltakelse i Bocuse d’Or, samt ungsatsingene Årets unge kokk og Årets kokkespire. Aktivitetene øker norske kokkers kompetanse, og utvikler fagets omdømme og rolle – i egen bransje og samfunnet ellers.